Wil je thuis blijven werken?5 tips om dit te bespreken met je manager
Tijdens de Coronacrisis werkt een groot deel van ons thuis. Hoewel dit bedoeld is als een tijdelijke oplossing, zijn veel werknemers de voordelen van thuiswerken gaan inzien. De mogelijkheid om remote te werken zal per organisatie verschillen. Hoe ga je het gesprek aan?
Als je wil thuis blijven werken zal je je leidinggevende moeten benaderen met een plan. Wij geven je 5 tips hoe je dit kan doen:
Wil je thuis blijven werken?
1. Definieer waarom thuiswerken zinvol is voor jou
In de afgelopen weken heb je een thuiskantoor opgezet en tijd besteed aan het optimaliseren van jouw ideale werkdag. Mogelijk heb jij ook je skills op het gebied van time management verbeterd en tegelijkertijd geleerd om beter om te gaan met video tools.
Tijdens dit proces heb je in kaart gebracht wat voor jou het beste werkt. Daardoor kan je nu je best practice-strategie voor thuiswerken, duidelijk verwoorden naar je manager. Zo kun je een solide basis laten zien, om vanuit huis succesvol te blijven werken.
2. Bewijs voorbereiden
Bereid ondersteunend bewijs voor, om aan te tonen wat jij hebt bereikt tijdens de thuiswerksituatie. Het doel is om aan te kunnen tonen dat je met succes kan thuiswerken. Je moet op z’n minst kunnen aantonen dat jouw productiviteit op het hetzelfde niveau is gebleven.
Veel mensen hebben ontdekt dat er extra, soms onverwachte, voordelen zijn bij het thuiswerken. Bijvoorbeeld dat het gebrek aan omgevingsgeluid de productiviteit verhoogd, terwijl anderen zich geroepen voelen om meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun taken.
Dus; onderzoek de voordelen die uit thuis blijven werken voortkomen. En verzamel hier gegevens bij. Bijvoorbeeld de procentuele toename van het werk dat je afmaakt tijdens het thuiswerken, of de verbetering in planning of uitvoering van individuele taken.
3. Focus op de voordelen voor de organisatie, in plaats van enkel jouw eigen voordelen
Maak vervolgens een afspraak met jouw manager om je verzoek voor remote werken te presenteren en te bespreken. Laat vooraf weten wat de reden van de meeting is, zodat je leidinggevende zich hier ook op kan voorbereiden.
Presenteer je verzoek professioneel en wees open. Cruciaal is dat je je vooral concentreert op de winst voor de organisatie, en niet alleen op de voordelen die het jou brengt. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen dat jouw verminderde woon-werkverkeer zorgt voor meer tijd met het gezin, kan je je beter richten op het feit dat je hierdoor elke dag fris en productief begint en dit vol kan houden dankzij een rustige werkomgeving.
4. Wees flexibel
Natuurlijk zijn er een aantal uitdagingen die jij samen met je manager moet oplossen. Probeer hierop te anticiperen door jezelf in de schoenen van je manager te plaatsen en je verzoek vanuit dat perspectief te bekijken - wat zouden de bezwaren kunnen zijn?
Eén van de meest voorkomende problemen is het gebrek aan sociale interactie op de werkvloer. Sociale interactie zorgt voor een gevoel van eenheid in het team en versterkt de cultuur van de organisatie. Hoewel dit moeilijker op afstand te bewaken is, is het niet onmogelijk. Verschillende video tools stellen teams en organisaties in staat om de cultuur en het gevoel van teamwork en connectiviteit te behouden.
Een ander bezwaar kan voortkomen uit het feit dat bepaalde taken moeilijker op afstand uit te voeren zijn. Als je bijvoorbeeld leiding geeft aan anderen of veel tijd besteedt aan het onderhouden van contacten met collega's, is het wellicht niet praktisch om uitsluitend vanuit huis te blijven werken. In dit geval zou je misschien een plan kunnen bedenken waarbij je op bepaalde dagen bereikbaar bent via de video tools en één of twee keer per weer wel naar kantoor komt voor de face to face afspraken.
Uiteindelijk moet deze middenweg de oplossing kunnen zijn, die het beste werkt voor zowel jou als jouw werkgever.
5. De volgende stap
In de meeste gevallen zal je leidinggevende tijd nodig hebben om over jouw voorstel van thuis blijven werken na te denken. Stuur daarom na de vergadering een e-mail om hem of haar te bedanken voor de tijd en vat je voorstel nog eens samen.
Wees bereid om de situatie verder te bespreken en vergeet niet dat elke succesvolle onderhandeling een open houding vereist en de bereidheid om flexibel te zijn.
Meer tips voor telewerken