Een nieuwe job: vijf dingen waaraan je je moet aanpassen
Een nieuwe job gaat gepaard met veel veranderingen, van een nieuwe routine tot een andere route naar je werkplek. Om sterk van start te gaan, zal je snel moeten acclimatiseren. Er zijn echter enkele minder voor de hand liggende veranderingen die je niet per se verwacht wanneer je je voorbereidt op je nieuwe baan. Wij doen er enkele uit de doeken.
Aanpassen aan je nieuwe job
1. Je bent weer ‘de nieuwe’
Bij je vorige job was je gesetteld, zat je comfortabel en kende je de antwoorden op alle vragen. Nu ben je weer de nieuwe werknemer die alleen maar vragen heeft. Dat is één van de moeilijkste aanpassingen bij een nieuwe job.
Je zal veel snel moeten oppikken, dus probeer prioriteiten te stellen. Concentreer je eerst op de strategische prioriteiten van het bedrijf, wie de belangrijkste personen zijn om in contact mee te komen en welke taken jouw dagelijkse job bepalen.
Neem zeker notities en stel voldoende vragen tijdens je training en introductiesessies. Wees ook niet bang om een vraag nog eens te stellen. Het is beter om zaken waarover je onzeker bent nu te verduidelijken, dan later in je job wanneer mensen verwachten dat je het al wist. Je bent tenslotte nieuw en het is logisch dat je vragen hebt. Wat kan helpen, is een collega vinden die goed op de hoogte is en bij wie je je op je gemak voelt als je vragen hebt.
2. De band met je manager
In je vorige rol had je misschien een goede band met je manager en werkten jullie goed samen. Je wist hoe hij of zij het liefst communiceerde, wat de verwachtingen en standaarden waren.
Maar nu, in je nieuwe job, zal je dat weer van vooraf aan moeten ontdekken.
Vermijd aannames op basis van je werkrelatie met je vorige manager. Begin echt een lege lei. Geen enkele leidinggevende is dezelfde en het zal tijd vergen om hem of haar te leren kennen.
Bovendien is het belangrijk om jouw manager te leren kennen en te weten hoe de communicatie moet verlopen. Je kan beginnen met contact te zoeken nog voor je start door een mailtje te sturen en te vragen of je iets van voorbereidend werk moet doen of om voor te stellen eens een koffietje te gaan drinken. Het is ook een goed idee om na te gaan wat je baas van je verwacht tijdens je eerste week, je tweede, tijdens de eerste maand, enzovoort. Wees ook proactief en plan regelmatige meetings om je vooruitgang te bespreken.
Ten slotte: wees geduldig. Forceer geen band als die er (nog) niet is of wees niet jaloers op collega’s die al een goede werkrelatie met je leidinggevende hebben opgebouwd. Geduld is een schone deugd, en uiteindelijk komt die goede dynamiek met je manager er wel als je proactief bent en er moeite voor doet.
3. Vreemde eend in de bijt
Je zal niet alleen moeten wennen aan een nieuwe manager, maar ook aan een nieuwe bedrijfscultuur. Die is gebaseerd op de ‘persoonlijkheid’ van een bedrijf en is terug te vinden in verschillende aspecten, zoals hoe senior leaders omgaan met de rest van de medewerkers, de dynamiek tussen de collega’s onderling en de overkoepelende werkethiek, waarden en doelen van het bedrijf.
Zodra je je realiseert hoe verschillend de bedrijfscultuur is, is het logisch dat je er even aan zult moeten wennen, dus wees niet verbaasd als je een zekere cultuurschok ervaart. Je kan jezelf daarop voorbereiden door degelijk onderzoek te doen naar het bedrijf. Neem een kijkje op de socialemediaprofielen, carrièrewebsite en Glassdoor-profiel. Die kanalen bieden vaak een goede kijk op de tone of voice en schetsen een beeld van de sfeer onder de werknemers.
Op de ochtend van je eerste werkdag bij je nieuwe job; denk vooral positief en beloof jezelf dat je je best zal doen om je te integreren in een onbekende omgeving. Praat met iedereen, onthoud namen, stel vragen en observeer alles. Opnieuw: wees geduldig. Echt deel uitmaken van een bedrijf vraagt tijd.
4. Je kan jezelf niet meer zijn
Spoiler: dat kan je wel. Wanneer je je moet inwerken in een nieuw bedrijf, zal de verleiding in het begin groot zijn om je persoonlijkheid aan te passen of je voor te doen als iemand anders, enkel en alleen om erbij te horen.
Natuurlijk moet je professioneel blijven, maar jezelf anders voordoen is af te raden. Ten eerste ben je nu eenmaal aangeworven omdat je een goede match blijkt te zijn met het bedrijf en niet een of ander alter ego dat volgens jou beter zal aanslaan bij de collega’s. Bovendien zullen mensen je sneller vertrouwen en geloven als je oprecht overkomt, wat dan weer zorgt voor sterkere en eerlijke relaties.
Een bedrijfscultuur is samengesteld uit allerlei soorten persoonlijkheden en jij draagt daar zonder twijfel aan bij op jouw eigen, unieke manier. Je bent wie je bent en uiteindelijk maak je deel uit van het team.
5. Je krijgt heimwee
Zelfs als je je vorige job niet echt leuk vond, zal je tijdens de eerste weken in je nieuwe job even de roze bril afzetten en een steek van nostalgie voelen. Het oude en bekende zal ineens heel aantrekkelijk lijken en misschien denk je er zelfs aan om terug te keren.
Dat gevoel is perfect normaal wanneer je aan een nieuwe job begint, zeker wanneer je het moeilijk hebt met aanpassen. Je moet jezelf er echter aan herinneren dat je met een reden van job bent veranderd en dat je de twee niet met elkaar moet vergelijken. Het is een nieuwe start en met de tijd zal die vorige baan enkel een vage herinnering zijn.
Je aanpassen aan je nieuwe job en alles wat daarbij komt, kan drie tot zelfs zes maanden duren. En wanneer die job technischer is of je rol meer senior is, kan het nog langer duren. Het is belangrijk om jezelf voor te bereiden op de minder evidente aanpassingen en aan ze aan te gaan met een positieve en geduldige ingesteldheid. Deze verandering is een nieuw hoofdstuk in je professionele succesverhaal en succes komt er alleen als je af en toe eens een sprong in het duister waagt.
En ben je helemaal gesetteld in je nieuwe job, kijk dan hier hoe je je productiviteit kan verhogen, of hoe je gemotiveerd blijft.