Je LinkedIn aanmaken, hoe begin je daaraan?
Je profiel op LinkedIn kan omschreven worden als een moderne, hedendaagse versie van je cv. Aangezien het online staat en mensen het kunnen bekijken, zorg je er dus maar beter voor dat het steeds up-to-date is. Je weet namelijk nooit welke opportuniteiten jouw pad kunnen kruisen, of je nu werk zoekt of niet.
Je LinkedIn aanmaken doe je in principe net zo gestructureerd als een klassiek cv.
Je naam en foto staan bovenaan te blinken. Daaronder worden zaken als ervaringen, opleidingen, vaardigheden en referenties opgesomd volgens titel en datum.
Pas deze informatie op tijd en stond aan zodat je profiel er steeds actueel uit blijft zien. Je zou nooit een cv vol hiaten naar een potentiële werkgever sturen, toch? Behandel je LinkedIn-profiel op dezelfde manier.
Tips om een goed LinkedInprofiel aan te maken
Profielfoto
Wanneer iemand je profiel bezoekt, is je profielfoto één van de eerste dingen die die persoon te zien krijgt. Daarenboven onthouden mensen gezichten beter dan namen. Kies dus een foto die professioneel oogt. Dit is vrij gemakkelijk: neem een foto met een sobere achtergrond, waar je hoofd en schouders op te zien zijn. Een kostuum of blouse zijn niet noodzakelijk, maar zorg ervoor dat je er professioneel en innemend uitziet. Je wil er betrouwbaar uitzien, niet gek en tof.
Titel
Je krijgt bovenaan je profiel 120 tekens om te beschrijven wat je doet. Zet hier je huidige functie of je droomfunctie. Met behulp van sleutelwoorden word je door de juiste mensen gevonden. LinkedIn is namelijk een zoekmachine en dat kan in je in jouw voordeel gebruiken door in je volledige profiel sleutelwoorden te plaatsen.
Sleutelwoorden
Je kan nooit te veel sleutelwoorden gebruiken. Voeg ze overal toe, in het bijzonder in je Samenvatting en Ervaring. Wanneer recruiters LinkedIn gebruiken, zullen ze aan de hand van industriegerelateerde termen zoekopdrachten uitvoeren. Indien die bepaalde termen meermaals voorkomen in jouw profiel, zal jij hoger staan in de zoekresultaten.
Ervaring
Bij het aanmaken van je LinkedIn, is dit het grootste onderdeel van je profiel. Opnieuw kan je dit vergelijken met een klassiek cv waar je je ervaring, expertise en vaardigheden opsomt. Noem je werkgevers, de duur van je tewerkstelling en je functie binnen het bedrijf. Je huidige functie zal bovenaan komen te staan.
Samenvatting
Vergelijk je samenvatting met een verkoperspraatje. Dit is de sectie van je profiel waar je jezelf in je eigen woorden kan aanprijzen. Laat deze kans niet liggen: boei en bekoor je bezoekers met een aangename samenvatting die vanaf de eerste zin de aandacht vasthoudt.
Voeg zeker je belangrijkste vaardigheden in je functie toe, alsook je prestaties en/of projecten. Beëindig je samenvatting met een oproep tot actie, zoals: ‘Contacteer me indien u graag wil praten over IT Programmer Jobs.’
Referenties
Hoewel dit stukje meestal minder aandacht krijgt, voegt het toch waardevolle informatie toe aan je profiel. Wees proactief door aanbevelingen te vragen aan je werkgevers, collega’s, mentors, klanten en eenieder die een positieve ervaring gehad heeft met jou.
Groepen
In groepen kan je op een leuke manier relaties opbouwen en je netwerk uitbreiden met mensen die dezelfde interesses hebben als jij. Kies groepen uit die relevant zijn voor jouw specifieke functie en interesses. Om opgemerkt te worden in groepen, moet je interactief durven te zijn. Post af en toe een update of laat een reactie achter op bijdrages van iemand anders. Wist je dat netwerken een bewezen methode is om je kans op een baan te verhogen?
Onmisbare zaken
Zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel vast en zeker de volgende informatie bevat:
- Je sector en locatie
- Je huidige functie (met een beschrijving)
- Minstens twee vorige functies
- Je opleiding
- Minimaal drie vaardigheden
- Een profielfoto
- Een basis van 50 connecties
Klaar met het aanmaken van je LinkedIn? Volg ons dan.