Zo gebruik je ChatGPT en andere AI-technologie in je werk om je productiviteit te verhogen
Op 20 juni is het Wereldproductiviteitsdag en wij gaan je helpen om tijdverspilling tegen te gaan en meer tijd te maken voor taken die je graag doet op je werk. ChatGPT en andere AI helpen je bij je werk, vooral als het gaat om repetitieve taken. Uit onze enquête op LinkedIn van januari 2023 bleek dat 23% van de 14.000 respondenten ChatGPT heeft gebruikt voor zijn werk, terwijl 30% het zou overwegen. Dus hoe kun je ChatGPT gebruiken in je werk en je productiviteit maximaliseren?
Het gebruik van AI op het werk is nog relatief nieuw, omdat bedrijven nog volop experimenteren om uit te zoeken hoe ze de voordelen voor zowel hun werknemers als hun bedrijf kunnen maximaliseren. Generatieve AI inzetten kan in jouw voordeel werken en je productiever maken in je functie! Lees hier hoe:
1. Bereid je voor
Welke taken binnen jouw functie kunnen worden geautomatiseerd? De meeste aandacht voor generatieve AI op het werk ging vooral naar copywriting. Het potentieel van deze tools groeit in hoog tempo. Ze kunnen je bijvoorbeeld helpen bij het plannen van presentaties of snel spreadsheets maken met formules.
2. Google?
Het hoofddoel van chatbots was om informatie te genereren in een formaat dat bij je past. Er zitten mogelijk fouten in wat het oplevert, maar dat is snel aan het verbeteren. De ontwikkeling van Google Bard en het eigen product van Microsoft Bing maken de kloof tussen AI-chatbots en traditionele zoekmachines op het gebied van betrouwbaarheid steeds kleiner.
3. Plug-ins
Een van de grote verbeteringen bij de lancering van GPT-4 is de introductie van plug-ins die veel nieuwe mogelijkheden bieden. Je kunt gesprekken samenvatten en reacties sturen op Slack of samenvattingen van vergaderingen genereren vanuit Zoom. Ondertussen kun je met de Zapier plug-in de tool integreren in onder andere Microsoft Office, Google Suite, Hubspot en Facebook Ads.
LET OP: Natuurlijk is het belangrijk om na te denken over de juridische en veiligheidsaspecten hiervan, vooral als je gevoelige informatie van je organisatie raadpleegt of deelt. Deze tools kunnen je tijd besparen en nuttige informatie en inzichten opleveren.
4. Taken laten uitvoeren
Het leuke aan generatieve AI is dat het zeer gebruiksvriendelijk is en eenvoudige antwoorden geeft. Je hebt geen diepgaande technische kennis of vaardigheden nodig om aan de slag te gaan. Maar om echt de vruchten te plukken van ChatGPT en andere generatieve AI, moet je je taakomschrijvingen perfectioneren.
5. Fact-checking
Als je generatieve AI gebruikt om feiten te checken, controleer de resultaten dan altijd dubbel. Je kunt dit doen door je te richten op één stukje informatie waar je onzeker over bent en de chatbot daar specifiek vragen over te stellen. Nogmaals, het opsplitsen van je vragen kan helpen om een duidelijker beeld te krijgen.
ADVIES: Wat betreft copywriting of codering, zelfs na meerdere specifieke vragen en briefings, is het onwaarschijnlijk dat generatieve AI je content zal geven die goed genoeg is. Herschrijf alles wat niet bij je tone of voice of merk past. Om in de toekomst productiever te zijn, moet je nadenken over hoe je je vraag de volgende keer kunt verbeteren, zodat de output dichter ligt bij wat je nodig hebt.
6. Blijf up-to-date
De bovenstaande tips geven je alvast een voorsprong op het gebied van generatieve AI. Deze tools blijven evolueren en binnenkort zullen ze nog meer taken kunnen uitvoeren. Feit is dat als je niet bijblijft met hun nieuwe capaciteiten, je niet zo productief mogelijk zult zijn, en dat kan je positie in gevaar brengen.
ChatGPT en soortgelijke systemen zullen blijven bestaan, dus je moet ze op de juiste manier kunnen gebruiken. Ook al word je niet per se vervangen door AI, je kunt wel worden vervangen door iemand die beter met AI overweg kan. Als je je nu verdiept in AI-tools, maak je je carrière klaar voor de toekomst door je productiever te maken. We zullen ons moeten aanpassen aan generatieve AI en leren begrijpen hoe het ons kan helpen om de meeste van onze dagelijkse repetitieve taken uit te voeren.
Luister naar onze podcastaflevering over "De impact van AI, XR en ChatGPT op de toekomst van HR" of lees de samenvatting.
Benedicte Mbayi
Content Marketeer Hays Belgium