Triangle Talk: De kracht van diversiteit in de technologiesector

 
De technologiesector: witter dan wit. In welke mate kan de sector zich innovatief en disruptief noemen wanneer ze er zelfs niet in slaagt om aan de meest basale vorm van diversiteit, namelijk man-vrouwverhouding, te voldoen? Waarom moet ze verder kijken dan enkel die vorm van diversiteit, om op die manier alle gemeenschappen te bereiken, of het nu gaat over mensen met een migratieachtergrond of over jongeren uit kansarme gezinnen? En vooral: hoe kan ze dat doen? Welke oplossingen zijn er voor de drempels die in het verleden ontstaan zijn en die de technologiesector nog altijd met zich meesleept?

Diversiteit en inclusie is nooit een makkelijk onderwerp en kent zelden een pasklaar antwoord. Toch gaan we samen met onze gasten Inès Herbosch, Chief Data Officer bij de Federale Overheidsdienst Justitie, en Jovanic Scheiris, National Director Technology bij Hays, de uitdaging aan! Lees hieronder de belangrijkste punten en de meest opmerkelijke quotes uit dit verrijkende gesprek tussen twee technologiespecialisten.

“Maak de kracht van diversiteit meer zichtbaar”

“Er is nog enorm veel werk als het op diversiteit aankomt in de technologiesector. Het heeft ook met inclusie te maken”, antwoordt Jovanic op de vraag over hoe het zit met diversiteit in de tech-wereld. “Je kan als bedrijf openstaan voor diverse profielen, maar zij moeten ook écht deel uitmaken van het bedrijf, dus wees ook inclusief”, vult hij aan. Inès is akkoord en zegt dat ze een stijgende tendens ziet in diversiteit qua achtergrond en leeftijd. “Er is een enorme meerwaarde verbonden aan diversiteit in een bedrijf, maar hiervoor moet je plaats maken”, legt ze uit. 
 

“Diversiteit is de oplossing voor nieuwe problemen”

Diversiteit heeft een grote impact op verschillende vlakken. “Het geeft inzichten waarmee we nieuwe problemen op verschillende manieren kunnen oplossen. Door diverse profielen te betrekken ga je ruimer denken” verduidelijkt Inès. 
 

“Ik ben het bewijs dat je ook zonder een bepaald diploma ergens kan geraken”

Diverse culturen hebben andere soorten kennis en opleidingen waar we veel uit kunnen leren. “Binnen België is het opleidingsaanbod ook sterk aangepast. Daarom is het hoog tijd om af te stappen van de typische vereisten in de technologiesector. Er zijn mensen zonder diploma, die enorm veel kennis, maturiteit en inzicht hebben”, volgens Inès. Ze vertelt dat ze zelf ook een voorbeeld is van deze manier van aanwerven: “Net zoals mij, kan je ook zonder een bepaald diploma ergens kan geraken”. Door verschillende profielen bij elkaar te zetten, zoals mensen zonder specifiek diploma, mensen met heel typische diploma’s in bijvoorbeeld STEM en TEW en mensen uit andere culturen, krijg je de beste resultaten.
 

“Vereisten zoals ‘je moet een witte raaf zijn of een unicorn’ schrikken mensen af”

Inès vindt dat bepaalde vereisten in vacatures veel mensen afschrikken, waardoor ze niet eens de eerste stap durven te zetten om te solliciteren, “terwijl ik vaak denk ‘amai, maar jij kan veel meer dan wat er gevraagd wordt’”. 
 

“We kijken niet naar jouw cv, maar beoordelen je probleemoplossende vermogen”

Er is volgens Jovanic wel een positieve trend in bepaalde niches in de technologiesector zoals in software-development. “Hier worden steeds meer hackathons georganiseerd waar ze niet echt naar de cv's van de kandidaten kijken, maar de sollicitanten een ingewikkeld probleem geven. Diegene die het kan oplossen, wordt aangenomen. De focus ligt hier meer op de skills dan op de opleiding”, legt Jovanic uit. 
 

“Hard skills zijn belangrijk, maar boerenverstand is belangrijker”

Inès Herbosch is ervan overtuigd dat je veel hard skills (makkelijk) kan aanleren: “Je moet er wel interesse voor hebben. Er zijn veel zaken die je uit pure boerenverstand moet begrijpen en als je dit niet hebt, is het heel moeilijk om te begrijpen hoe data end-to-end reizen doorheen applicaties, bedrijven, de maatschappij…”. Met data lever je producten en diensten aan mensen, bedrijven… Als je niet begrijpt wat het einddoel is, is het moeilijk om die data juist te behandelen. 
 

“Instaan voor de ontwikkeling van de mensen is even belangrijk”

Een app die je nu onder de knie hebt, kan helemaal veranderen binnen een jaar. Het is daarom belangrijker om in te zetten op constante bijscholing en niet enkel te focussen op de skills die een kandidaat nu heeft. Jovanic raadt aan om te polsen naar wat de kandidaat wil bijleren. Inès voegt eraan toe dat je “het boerenverstand moet testen. Kijk naar wat hun motiveert en of ze echt interesse hebben in de IT-wereld”. Staan ze echt open om zichzelf te blijven ontwikkelen?
 

“Geef mensen een platform waar ze anders mogen zijn”

Het grote voordeel van een diverse onderneming is dat je verschillende mensen kan inzetten om elkaar intern nieuwe dingen bij te leren, zowel soft als hard skills. “Ik heb zelf vaak met mensen uit verschillende culturen samengewerkt. Mensen uit India hebben bijvoorbeeld bepaalde opleidingen en expertise die wij niet hebben. Als deze mensen in jouw team zitten, kan je hen vragen om hierover workshops te geven”, adviseert Inès. Door elkaars verschillen op een positieve manier naar voor te brengen, creëer je ook een gevoel van erkenning en inclusie. 
 

“We zitten nog steeds in stap één naar meer diversiteit”

“Veel bedrijven weten nu wat diversiteit is. Iedereen pakt ermee uit in zijn employer branding, zeker om nieuwe collega’s aan te trekken. Maar wanneer je echt in de bedrijven gaat kijken, zie je dat het nodig is om over te gaan naar stap twee: inclusief samenwerken”, stelt Jovanic vast.
 

“Diversiteit is niet zomaar een criterium dat je kan afvinken op een inclusielijstje”

“Ik heb zelf ooit meegemaakt dat ze in een bedrijf op zoek waren naar een jong persoon, met ervaring. Het moest bij voorkeur een vrouw zijn uit het buitenland. Ik voldeed maar aan twee criteria en dit was voldoende om aangenomen te worden. Ik was voor hen een ‘checking the box’”, herinnert Inès zich uit persoonlijke ervaring.
 

“Diversiteit is ook financieel”

“We zijn nog nooit verplicht geweest om écht divers te zijn. We hebben nooit verder moeten kijken en hebben de ‘luxe’ gehad om altijd dezelfde profielen te kunnen aannemen. Nu de technologische evolutie nog sneller gaat, kunnen we een probleem krijgen als we enkel op die klassieke profielen blijven steunen.” Met de instroom van internationale talenten en kennis, wordt dit deels opgelost. De nieuwe STEM-richtingen, die meer gericht zijn op meisjes en kinderen uit een armoede-omgeving, zijn ook een stap vooruit. 

Jovanic voegt eraan toe dat “als je wil dat iets afgestemd is op de maatschappij en alleen mannen inspraak geeft, dan ga je het in de praktijk niet kunnen gebruiken. Dankzij de snelle evoluties in technologie worden we gedwongen om divers te werken, als we willen dat de technologie die we ontwikkelen ook echt gebruikt kan worden”.
 

“Diversiteit is een geschenk”

Chief Data Officer Inès legt uit dat “data veel kunnen oplossen omdat ze zo veel inzichten genereren. Elk datapunt kan je op een heel andere manier interpreteren. Door één parameter te veranderen kan je een resultaat weer helemaal anders bekijken. Met data kan je ook evolutie en werkpunten duidelijk aantonen”. Ze voegt eraan toe dat “een voordeel van diversiteit binnen de technologie- en datawereld is dat je rapporten en analyses door verschillende mensen kan laten nakijken. Het is ook een manier om na te gaan hoe jouw data geïnterpreteerd kunnen worden”.
 

“Angst leidt tot vooroordelen”

Beide tech-experten concluderen dat de grootste drempel naar meer diversiteit angst is. “Angst bij mensen die al in deze sector werken en bij de mensen die hen moeten aannemen leidt tot vooroordelen. De angst om die eerste stap te zetten is heel belemmerend. De oplossing: meer succesverhalen naar voor brengen”, aldus Jovanic. “Laat als bedrijf zien dat je openstaat voor nieuwe dingen. Laat zien wat je met technologie en diversiteit hebt kunnen verwezenlijken”, drukt Inès alle bedrijven op het hart. 
 
Als je deze samenvatting leuk vond, kun je de volledige aflevering hier beluisteren. Abonneer je op Hays Triangle Talk op Apple Podcasts, Google Podcasts en Spotify voor meer inspirerende verhalen. Vergeet niet om een review achter te laten!
 
Blijf in contact met ons op LinkedIn, Instagram en Facebook en als je iemand kent die deze aflevering leuk zou vinden, deel ze dan via sociale media.
 
 

Benedicte Mbayi

Content Marketeer Hays Belgium
 

Op zoek naar kandidaten?

Wij geloven dat de juiste persoon een organisatie kan veranderen. 

Volg ons op social media

Volg Hays op LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.be
Volg Hays op Instagram - Hays.be
Volg Hays op TikTok- Hays.be