Internationale Vrouwendag: mannen hebben minder snel besef van ongelijkheid op de werkvloer dan vrouwen

In het kader van Internationale Vrouwendag, hebben wij iets meer dan 1.300 mensen over de hele wereld gevraagd wat zij vinden van de toewijding van hun werknemer in de strijd voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen, en welke obstakels dit proces mogelijk kunnen verhinderen.

Internationale vrouwendag

Hoogtepunten van het onderzoek

In het tweede jaar van onze globale enquête hebben we kunnen vaststellen dat mannen veel sneller geloven dat hun werkgever zich heeft toegelegd op het bereiken van gendergelijkheid op de werkvloer dan vrouwen.

De totaalcijfers tonen aan dat slechts een derde van alle respondenten van mening is dat de werkgever niet actief bezig is met gendergelijkheid, terwijl meer dan de helft van de respondenten weldegelijk de acties van hun werkgever erkent.

Dit is een vooruitgang ten opzichte van de cijfers van vorig jaar. In 2019, dacht maar 45% van de respondenten dat de werkgever betrokken was in de strijd voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen op het werk.

Verschillende resultaten per gender

Wanneer we de resultaten opdelen per geslacht, dan komen er enkele interessante inzichten naar boven.

Zes op de tien mannen gelooft dat hun werkgever actief vecht tegen genderongelijkheid, maar er zijn aanzienlijk minder vrouwen die diezelfde mening delen.

Sandra Henke, hoofd van People & Culture bij Hays, was zeer tevreden met de resultaten van de enquête, maar ze benadrukte toch dat “er nog steeds veel werk moet gebeuren, aangezien een derde van de werknemers nog steeds vinden dat hun werkgever niet genoeg bezig is met gendergelijkheid.”

Om ervoor te zorgen dat de percepties van mannen en vrouwen meer bij elkaar aansluiten, moeten bedrijven, volgens haar, “transparanter zijn en duidelijker naar hun werknemers communiceren welke stappen ze ondernemen om ongelijkheid op de werkvloer tegen te gaan.”

Op die manier kunnen we de werknemers bewuster maken over dit onderwerp, wat enkele respondenten ook reeds aanhaalden in de enquête door, bijvoorbeeld, te vragen om (meer) trainingssessies te organiseren om mensen gewaar te maken van deze problematiek. 

Een blik naar de toekomst

Aangezien er duidelijk nog wel wat werk aan de winkel is, op welke vlakken zouden we dan nog kunnen verbeteren?

Naast de nood aan meer training over genderongelijkheid vonden de meeste respondenten dat er meer gelijkheid moest komen tussen man en vrouw op het vlak van carrière- en groeimogelijkheden.

Echter, meer dan de helft van alle vrouwelijke deelnemers vond dat gelijkheid op het vlak van loon een belangrijkere stap was naar gendergelijkheid dan gelijke mogelijkheden.

Er zijn ook elementen waar de respondenten over het algemeen tevreden mee waren. Zowel mannen als vrouwen vonden dat hun bedrijf uitblonk op vlak van gelijke kansen (31%), flexibele werkpraktijken (22%) en gelijk loon (21%).

Wanneer we naar de toekomst kijken, vermeldt Sandra Henke dat het belangrijk is om “doelbewust diversiteit en inclusie te ondersteunen en te beheren, vooral op managementniveau”.

De wereld verandert heel snel, en elke dag wordt het bedrijfsleven uitdagender. Daarom wil ze nogmaals benadrukken dat het “essentieel is voor bedrijven om de beste ideeën beschikbaar te hebben, wat betekent dat alle werknemers in het bedrijf een stem moet hebben”, ongeacht hun geslacht.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag of opmerking of kan u hulp gebruiken bij het rekruteren? Wij nemen graag contact met u op.
  •  Met het versturen van dit formulier geeft u aan op de hoogte te zijn van ons privacybeleid dat uitlegt wat wij met uw persoonsgegevens doen.
 

Zoek vacatures

Wij geloven dat de juiste job je leven kan veranderen.
 

Op zoek naar kandidaten?

Wij geloven dat de juiste persoon een organisatie kan veranderen. 

Volg ons op social media

Volg Hays op LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.be
Volg Hays op Instagram - Hays.be
Volg Hays op TikTok- Hays.be