Gids voor een goed rekruteringsproces

 
U probeert het juiste talent voor uw vacature te vinden, maar de concurrentie is groot en de mensen met de skills waar u naar op zoek bent, hebben de mogelijkheden voor het uitkiezen. Dus hoe onderscheidt u zich van de massa? Door u vanaf het begin te richten op het opbouwen van een duurzame relatie kunt u de de allerbeste talenten aantrekken en ook behouden.

De weg naar succes

De stappen in uw sollicitatieprocedure, met duidelijke, zorgvuldig geplande fases, zijn de sleutel om de juiste persoon te aan te werven. Wij delen onze tips voor aanwerving waarbij onze ervaring met kandidaten bij elke stap centraal staat.
 
Gebruik deze tips samen met de downloadbare checklist om te meten waar u nu staat en op welke vlakken u nog kunt verbeteren.
 

Geen voorbereiding = geen succes

U kent de basics al, maar met een solide basis bent u pas echt optimaal voorbereid. Voorbereidende documenten, samen met tijdige en transparante communicatie, zorgen voor een vlot proces voor uw kandidaten, en snellere resultaten voor u.
 

Advies

  • Wanneer u rekruteert, moet u om te beginnen ervoor zorgen dat de vacature overeenstemt met de verwachtingen van uw ideale werknemer. De tweede stap is transparantie over het salaris, waardoor zowel u als uw sollicitanten tijd besparen doordat er vanaf het begin duidelijkheid is over wat u aanbiedt.
  • Door een schema te maken voor de communicaties die u moet verzenden, inclusief tijdsindicaties, kunt u een plan maken van wat wanneer moet worden verzonden. Er is immers niets frustrerender voor kandidaten dan solliciteren en enkel radiostilte in de plaats krijgen.
  • Verwacht u heel veel sollicitaties? Een gestructureerd formulier maakt de beoordeling van soft skills gemakkelijker. Voor functies die meer gericht zijn op hard skills, heeft u er baat bij om een cv-sjabloon aan te bieden, zodat u makkelijker kan filteren. Die aanpak voorkomt ook dat potentiële kandidaten problemen hebben met de opmaak van documenten - waardoor u de juiste persoon zou kunnen mislopen.

Zoeken op de juiste plaatsen

Om het beste talent te vinden, moet u de profielen die u zoekt actief de kans bieden om te solliciteren. Eenvoudig gezegd is het belangrijk te weten waar de beste kandidaten die actief openstaan voor werk te vinden zijn. Maar nog beter is de profielen aantrekken die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe job. Zo ontdekt u het allerbeste talent.
 

Advies

  • LinkedIn en job boards zijn de basis voor uw vacature. Maar bent u ook aanwezig op andere werkgerelateerde kanalen en websites? Door u aan te sluiten bij groepen en verenigingen die verband houden met uw bedrijfstak, de specifieke functie of de locatie waar u aanwerft, opent u nieuwe deuren in uw zoektocht. De tijd nemen om relaties op te bouwen op de juiste plekken toont aan dat uw organisatie zich inzet om talent te vinden en te behouden - en niet alleen om snel vacatures in te vullen.
  • Is er niet genoeg instroom op uw vacature? Neem geen overhaaste beslissingen, maar stel de arbeidsvoorwaarden op punt. Als u meer flexibiliteit kunt bieden in termen van contracttypes of werkregelingen - vast, tijdelijk, op afstand, hybride, freelance, consulting, projectmatig en contracting - hebt u een groter bereik voor de volgende ronde van uw campagne.

Zet in op het imago van uw organisatie

Zijn uw doorgroeimogelijkheden, voordelen, opleidingsmogelijkheden, duurzaamheidsinitiatieven en ondersteuning rond welzijn afgestemd op wat uw ideale werknemer wil? Uw employee value proposition - de cultuur in uw organisatie, de voordelen die u aanbiedt en de ondersteuning die u biedt - vertelt mensen alles wat zij moeten weten.
 

Advies

  • Het is essentieel dat u uw waarden duidelijk aangeeft tijdens het hele traject - van de vacaturetekst tot uw laatste gesprekken. Als u uw employee value proposition goed kent, bent u voorbereid op alle mogelijke vragen over werken bij uw organisatie en kunt u de elementen die uw organisatie onderscheiden van de rest benadrukken. Zo trekt u kandidaten over de streep.
  • Leren en ontwikkelen is een essentieel onderdeel van de loopbaan en iedereen, in elke sector, wil de kans krijgen om nieuwe vaardigheden te leren. Vermeld uw initiatieven rond opleiding en ontwikkeling in de functieomschrijving en bereid voorbeelden voor van loopbaanontwikkeling door bijscholing voor uw sollicitatiegesprekken. Zo weten uw sollicitanten dat de organisatie vanaf dag één actief meewerkt aan hun carrière.

Behoud een brede blik

De juiste persoon kan uw organisatie veranderen en verbeteren - ongeacht hun achtergrond, ervaring en opleiding. Ervoor zorgen dat uw sollicitatieproces inclusief en vrij van vooroordelen is, is niet alleen correct, het zal uw kandidatenpool ook vergroten.
 

Advies

  • Een blind cv-beleid - waarbij geen persoonlijk identificeerbare informatie zoals naam, geslacht en leeftijd wordt gevraagd - is een eenvoudige en doeltreffende manier om onbewuste vooroordelen te vermijden.
  • Communiceer uw beleid en strategieën rond diversiteit, gelijkheid en inclusie duidelijk in uw functieomschrijving, tijdens uw sollicitatiegesprekken en in alle documentatie die u stuurt. Als u laat zien dat u zich inzet voor diversiteit, maakt u meer kans om de beste mensen te vinden die op lange termijn loyaal blijven.

Klaar voor de volgende stap

Met al deze informatie in het achterhoofd, kunt u een inventaris opmaken van wat u al heeft en wat u nog nodig heeft. Download de checklist rechts op deze pagina om uw pad naar een goed rekruteringsproces in kaart te brengen.
 

Download de checklist

  •  

Door dit formulier in te dienen geeft u aan dat u op de hoogte bent van ons privacybeleid, waarin wordt uitgelegd wat wij met uw persoonsgegevens doen.

 
In onze podcast Triangle Talk gaan we in gesprek met bedrijfsleiders, arbeidsmarktexperts en professionals rond trends, valkuilen en uitdagingen op de Belgische arbeidsmarkt.
 

Een gratis cv template

We hebben een gratis cv template voor jou beschikbaar.

Op zoek naar kandidaten?

Wij geloven dat de juiste persoon een organisatie kan veranderen. 

Volg ons op social media

Volg Hays op LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.be
Volg Hays op Instagram - Hays.be
Volg Hays op TikTok- Hays.be