Een gezond evenwicht tussen werk en privé, met genoeg “me-time”
Laten we eerlijk zijn: de overgang van werk- naar ontspanningsmodus is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een gezonde balans tussen werk en privé vinden, is iets waar velen van ons mee worstelen. Dat maakt het een grote uitdaging om niet afgeleid te worden door het werk, vooral mentaal. Een baan hebben waar je gepassioneerd over bent en tegelijk een haalbaar evenwicht tussen werk en privéleven behouden is mogelijk. Je moet bereid zijn om er werk van te maken!
Hier zijn vier manieren om toch voor je (mentale) gezondheid en welzijn te zorgen, terwijl je een succesvolle carrière nastreeft.
1. Zeg meer "nee" en stel gezonde grenzen
Alleen "ja" zeggen als je het meent, helpt je integriteit op te bouwen. Medewerkers leren dat wanneer je iets zegt, ze erop kunnen vertrouwen dat je woorden je ware gedachten weergeven. Je moet wat ruimte creëren tussen jou en je werk, of tussen jezelf en sommige collega's. Ja zeggen tegen alles op het werk kan verleidelijk zijn. Door je beschikbaar te stellen, extra taken op je te nemen of langer te blijven, kun je jezelf vaak meer laten opvallen. Te meegaand zijn kan echter ook leiden tot meer stress, en erger nog, een burn-out. Bovendien heb je dan ook minder tijd om met je partner of andere dierbaren door te brengen. Leren hoe je gezonde grenzen stelt op het werk kan enige oefening vergen, maar door ze vroeg vast te leggen kun je ongemakkelijke situaties later voorkomen.
2. Vraag om hulp & ga meer met je collega's om
Een fulltime job hebben en tegelijkertijd een goede band onderhouden met vrienden en familie kan soms overweldigend zijn. Als je het te druk hebt, vraag jezelf dan af of er iets is waarmee je partner of een dierbare kan helpen. Zij kunnen een keer de boodschappen of de was doen, alle kleine beetjes helpen! Als je bang bent dat anderen dit lastig vinden, denk hier dan aan: je partner, vrienden en familie worden veel liever gevraagd om te helpen dan zich hulpeloos te voelen wanneer je gestrest bent. Dit geldt ook voor je werk. Hard werken is één ding, maar je kan niet alles alleen. Je collega's helpen je liever dan dat alles in de soep loopt. Hoe meer je samenwerkt met je collega’s, hoe sterker jullie band ook wordt. Én dit kan zelfs leiden tot echte vriendschappen! Neem dus zeker eens de tijd om na het werk, als team, iets leuks te doen of ga samen eens buiten het kantoor lunchen.
3. Plan serieuze conversaties & wees eerlijk over hoe je je écht voelt
We weten dat plannen meer klinkt als een werkding, maar het kan ook nuttig zijn in je persoonlijke leven. Je kan een specifiek moment inplannen om te praten over "de moeilijke dingen", werk-gerelateerde onderwerpen,... en probeer je aan een exact aantal minuten of uur te houden om het gesprek te beëindigen. Je partner of je familie willen geen tijd samen doorbrengen met non-stop stressvolle onderwerpen. Dus, wanneer de timer afgaat, is het tijd om dat gesprek af te sluiten en iets te doen waar je van geniet!
Gevoelens en werk horen op het eerste gezicht niet echt bij elkaar, maar als je erover nadenkt, gaan ze vroeg of laat wel eens samenkomen. Het is belangrijk om je op het werk te kunnen uiten en een luisterend oor te zijn voor collega's die dat ook doen. Dat schept vertrouwen en samenhorigheid in het bedrijf. Het zorgt er ook voor dat je geen emotionele bagage meedraagt bovenop je werkverantwoordelijkheden. Je (mentale) gezondheid is essentieel!
4. Laat je werk op het werk (ook wanneer je thuis werkt)
Op einde van een werkdag is het belangrijk om niet enkel fysiek, maar ook mentaal het kantoor te verlaten. Een dagelijks moment van ontspanning vermindert stress en stimuleert een beter evenwicht tussen werk en privé. Me-time kan gaan van sporten tot meditatie en andere hobby’s. Maak er een gewoonte van om iets ontspannends te doen zodra je thuiskomt van het werk om direct in een relaxte sfeer te komen. Je kan een warm bad nemen, gaan joggen in het park of een aflevering van je favoriete show kijken. Wat je routine ook is, het helpt je verder te ontspannen en het werk te vergeten.
Deze tips gelden ook voor telewerk. Hoewel thuiswerken veel positieve aspecten heeft, kan het ook moeilijker zijn om je werk te vergeten wanneer je kantoor je woonkamer is. Het professionele leven en privé scheiden wordt zo'n probleem dat mensen zich afvragen of ze thuiswerken of op het werk leven. We zitten in een digitaal tijdperk dat volledig offline zijn bijna onmogelijk maakt, omdat alle communicatiekanalen altijd aan staan. Het is belangrijk om een 'einde-van-de-dag’-ritueel te hebben. In een andere ruimte werken dan je woonkamer of slaapkamer kan helpen om werk en ontspanning gescheiden te houden. Als een andere werkruimte geen optie is, werkt de 'uit het oog, uit het hart'-theorie perfect om de dag af te sluiten. Wanneer je je laptop constant ziet, denk je misschien automatisch aan alles dat je nog moet doen. Simpelweg werkspullen vergbergen, kan die ‘to-do list’-trigger voorkomen.
Wanneer je eerst voor je eigen behoeften zorgt en met je volledige aandacht voor je familie, vrienden of partner aanwezig bent, is dat meer dan genoeg voor hen. En voor het werk geldt dit ook: je kan alleen maar je best doen, wat er misschien niet elke dag hetzelfde uitziet en dat is niet erg. Zelfs wanneer je erg veel houdt van wat je doet, kan het je nog steeds stress bezorgen. Aan het einde van een werkdag kan het moeilijk zijn om alle stress op kantoor te laten. Een goede balans tussen werk en privé helpt je om meer aanwezig te zijn in je privéleven en om oplettend en productief te zijn tijdens je werkuren. Laat het werk op het werk (waar het hoort) voor je eigen mentale rust en welzijn.
Benedicte Mbayi
Content Marketeer Hays BelgiumOnderzoek & Inspiratie
De wereld van werk versterken begint met het delen van kennis.