Triangle Talk: De impact van AI, XR en ChatGPT op de toekomst van HR

 
 
Het lijkt wel alsof AI pas de laatste maanden is uitgevonden. ChatGPT lijkt al niet meer weg te denken uit onze samenleving en job. En dan hebben we nog XR en VR, dat van de spelletjes. Maar zoals wel vaker met nieuwe technologieën, rijst al snel de vraag: wat betekenen ze voor onze job – hebben we die binnenkort nog? Of voor ons bedrijf: gaan we op tijd mee zijn met de nieuwste technologie? Hoe kunnen we AI en XR ten volle benutten? En, hoelang nog voor AI incontournable wordt?

Kenneth Dée, techjournalist bij DPG Media en Julie Desender, Team Leader IT bij Hays, bespreken de voordelen, uitdagingen en valkuilen van AI, XR en ChatGPT en welke impact ze hebben op ons werk. Lees de belangrijkste punten en de meest opmerkelijke quotes uit dit verrijkende gesprek tussen twee technologiespecialisten.
 

“AI is niet nieuw, het maakt al heel lang deel uit van ons dagelijkse leven”

AI maakt al heel lang deel uit van ons dagelijkse leven. Kenneth neemt als voorbeeld het toetsenbord van onze smartphone. Dat is een simpel voorbeeld van AI die we al heel lang dagelijks gebruiken. Hij legt uit: “Het toetsenbord van je smartphone voorspelt wat je gaat typen op basis van de twee eerste letters die je intypt.” Dit is een computer die met jou meedenkt en zelf lijkt te redeneren. Op basis van kennis die die heeft opgedaan in het verleden kan AI nieuwe input verwerken. De computer heeft in dit voorbeeld geleerd welke woorden bestaan en wat er volgt op een bepaald woord. 

XR is een andere categorie van technologie. Het gaat over de realiteit blenden met wat we nu zien en kennen. “Een XR-bril zou bijvoorbeeld extra info geven over de persoon met wie je spreekt”, legt Kenneth uit. Het geeft interactieve informatie over onze omgeving. “Het is nu een hot topic omdat Apple hierop gaat inspelen in de komende maanden.”


“Geen zorgen, AI zal onze jobs niet direct afpakken”

Julie stelt ons gerust en zegt dat we ons in eerste instantie nog geen zorgen moeten maken over onze jobs. Er is wel een verschuiving op de arbeidsmarkt: “Er ontstaan steeds meer nieuwe jobs en profielen. Nu zijn er ongeveer 500 openstaande vacatures voor data scientists in België. De vraag naar kennis van nieuwe technologieën zoals machine learning, deep learning en cloud stijgt enorm snel.” Veel bedrijven anticiperen hierop door aan upskilling te doen. Ze voegt eraan toe dat “robots nog altijd geprogrammeerd moeten worden, data moet nog altijd geanalyseerd en geïnterpreteerd worden, dus er zal altijd werk zijn!”


“AI vervangt ons niet, het helpt ons”

AI zal binnenkort geen artikels schrijven voor journalisten, of toch niet allemaal? Kenneth legt uit dat AI wel artikels zou kunnen schrijven die journalisten niet leuk vinden: “De grote bulk van artikels waarvan je de informatie makkelijk kan opvragen en met behulp van AI een volledig artikel kan schrijven en tijd winnen.” In de media wordt er vooral in dat opzicht naar AI gekeken. “Het laat meer tijd over om te focussen op grotere verhalen.” Reportages moeten ook niet meer met dure toestellen en een volledig team gemaakt worden. “Die kan je houden voor grotere verhalen”, aldus Kenneth. “Undercover-reportages kan je tegenwoordig perfect met een smartphone opnemen. In die camera zit AI. Het interpreteert licht en herkent gezichten.” Julie voegt eraan toe dat het een winst aan productiviteit en heel kostenbesparend is in veel sectoren.


“AI heeft nog een lange weg te gaan voordat het volledig zonder bias is”

Julie werkt momenteel nog niet met AI voor cv-screenings, ze gaan allemaal nog door haar eigen handen. Kenneth stelt wel de volgende vraag: “Hoe zit het met mensen die niet de vereiste technische skills hebben, maar wel heel goed kunnen werken met AI? In hoeverre reageert zelfs de IT-sector te traag, omdat de productiviteit van iemand die AI gebruikt veel hoger is?” Julie antwoordt dat het “een gevaar is dat eraan komt. Voor programmeurs is er ook een AI-tool, GitHub Copilot, die wordt gebruikt en ervoor zorgt dat mensen die technisch minder sterk zijn toch makkelijk kunnen programmeren”.
 

“We moeten transparant communiceren over ons gebruik van AI”

We weten dat AI nog niet volledig zonder bugs is. Julie vindt dat een eerste screening met AI kan, zolang er in de volgende stappen mensen worden betrokken. In de journalistiek wordt AI al regelmatiger gebruikt en sinds een maand is er ook een regel op bepaalde redacties: transparantie. Alle bronvermeldingen leggen duidelijk uit dat AI werd gebruikt zodat de lezer dit ook weet. 
 
In de rekrutering kan AI gebruikt worden voor automatische cv-screening, maar Kenneth legt uit dat het, net zoals in de journalistiek, duidelijk gecommuniceerd moet worden aan de sollicitant. “Als je ergens solliciteert met een ’atypisch’ cv, of een lange tijd niet hebt gewerkt door ziekte, kan AI jouw cv als ongeschikt verklaren. Wanneer sollicitanten weten dat AI werd gebruikt, kunnen ze in beroep gaan tegen deze beslissing en hun cv laten bekijken door een echte recruiter.”


“Door niche-discriminatie missen we heel goede kandidaten”

Volgens Kenneth worden bepaalde profielen sowieso benadeeld in de bestaande algoritmes. Dit komt door de heel zichtbare bias van AI, die de komende jaren zal moeten weg zijn. Het is vooral die niche-discriminatie die heel moeilijk te detecteren is. Er zal dus nog heel wat tijd nodig zijn om dit volledig te verwijderen. Nu missen we heel wat goede kandidaten die ook heel goed werk zouden leveren.

Julie verkiest in haar job als recruiter voor een route met minder risico’s: “We kunnen ChatGPT alvast gebruiken om onze vacatureteksten te schrijven.” Daarnaast wacht ze ook op de nieuwe toepassingen van Microsoft waar ze automatisch een verslag zal krijgen van haar Teams-meetings. “Dat zijn tools die mijn werk als recruiter vooruithelpen.”


“Zelfs de jongere generatie kan niet meer volgen”

We kunnen AI niet meer wegdenken uit ons dagelijkse leven. Het gaat allemaal heel snel, wat het eng maakt. “Zélfs de jongere generatie kan niet meer volgen. Pas afgestudeerden die voor het eerst een job zoeken op de arbeidsmarkt zijn al niet meer optimaal voorbereid”, aldus Kenneth. Hij geeft als voorbeeld startende journalisten die niet weten hoe ze een reportage kunnen maken met een smartphone. “Op de schoolbanken wordt er nog geleerd hoe je dit met heel dure toestellen maakt.” Met de vooruitgang van AI zou het veel beter zijn om dit al op de schoolbanken te leren. “Op termijn zullen die AI-ontwikkelingen niet weg te denken zijn in de toestellen die we nodig hebben. En dit moeten we omarmen. Want we kunnen het toch niet tegenhouden”, zegt Kenneth.


“Alles wordt overhypet wanneer het nieuw is“

De opmars van virtual reality is volgens Kenneth zwaar overschat geweest: “En nu wordt het onderschat. Er zullen toepassingen volgen die we nu nog niet kennen.” Veel bedrijven kijken naar mixed reality als iets leuks maar “het is nog geen echte investering waard” volgens de meeste bedrijven. De Belgische bedrijven zijn volgens Julie niet echt mee met de nieuwe VR- en XR-trends. Kenneth gaat akkoord en voegt eraan toe dat “ze het wel doen voor de fijne marketing die erachter zit. Zo kunnen ze een persbericht uitsturen om te laten zien hoe hip ze zijn”. Beide tech-specialisten zijn het erover eens dat er steeds meer vraag is naar profielen die kunnen werken met XR en VR. 


“VR maakt de arbeidsmarkt toegankelijker voor iedereen” 

Mensen die een ongeval hebben gehad op een werf kunnen dankzij XR hun job behouden en bulldozers op afstand besturen. “Met deze nieuwe manier van werken kan je ook ernstige werkongevallen vermijden en de veiligheid van je werknemers voorrang geven door ze weg te halen van die gevaarlijke werven. De toegankelijkheid van bepaalde jobs is dankzij VR veel groter”, zegt Kenneth.

“Het is de taak van de werkgevers om ervoor te zorgen dat werknemers bij blijven”
Zorgen dat werknemers nieuwe skills leren en hun oude competenties blijven gebruiken dankzij upskilling is volgens Julie de oplossing voor de nabije toekomst. Kenneth vindt dat je studies niet uitmaken: “Een schoolopleiding volstaat niet om een technische job te kunnen doen. Het is meer een levensopvatting om te blijven leren en werkgevers moeten ervoor zorgen dat je toegang hebt tot mixed reality-opstellingen omdat ze veel kosten. Hou de werknemers geprikkeld en opgeleid!” adviseert Kenneth.


“Bedrijven moeten gokken welke technologische nieuwigheden een investering waard zijn”

Het is moeilijk om in te schatten in welke trend je juist moet investeren. “We spreken over een volledig spectrum aan mogelijke technologieën die een enorme impact hebben. Zelfrijdende auto’s zouden een grote tijdswinst zijn voor mensen die normaal uren in de file zitten, onderweg naar het werk. Zij zouden onderweg kunnen werken of andere media consumeren. Dit kan een enorme impact hebben op de werkwereld, maar ook op de journalistiek. Mensen zouden bijvoorbeeld niet meer naar de ochtendradio luisteren, maar TV kijken.” En zulke evoluties zijn er heel veel. Bedrijven moeten bijna gaan gokken op welke investering ze moeten maken, terwijl het volledige spectrum beslaan heel moeilijk is.
 

“AI kan ook creatief zijn”

AI zal volgens Kenneth de komende jaren nog creatiever worden. “We mogen toch wel wat bang zijn voor de creativiteit van AI. Die oude gedachte dat AI niet creatief kan zijn, is niet meer juist”, waarschuwt Kenneth.
 

Als je deze samenvatting leuk vond, kun je de volledige aflevering hier beluisteren. Abonneer je op Hays Triangle Talk op Apple Podcasts, Google Podcasts en Spotify voor meer inspirerende verhalen. Vergeet niet om een review achter te laten!
 
Blijf in contact met ons op LinkedIn, Instagram en Facebook en als je iemand kent die deze aflevering leuk zou vinden, deel ze dan via sociale media.
 
 

Benedicte Mbayi

Content Marketeer Hays Belgium
 

Op zoek naar kandidaten?

Wij geloven dat de juiste persoon een organisatie kan veranderen. 

Salarisgids

De Hays salarisgidsen geven een duidelijk overzicht van de huidige salarissen en bieden inzicht in markt- en rekruteringstrends.

Volg ons op social media

Volg Hays op LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.be
Volg Hays op Instagram - Hays.be
Volg Hays op TikTok- Hays.be